Camino De Santiago,  Camino de Santiago,  Europa,  Galicja,  Hiszpania,  Podróże

Fisterra y Muxía – przedłużenie Camino de Santiago

Fisterra y Muxía (hiszp. Finisterre i Mugía) to dwa miasteczka leżące nad oceanem Atlantyckim na zachód od Santiago de Compostela. Obydwa miasta znajdują się na Costa da Morte (Wybrzeże Śmierci)). Jest to dosyć popularny sposób na przedłużenie pielgrzymki Camino de Santiago. Najpopularniejszym celem jest Finisterra, której nazwa znaczy Koniec Ziemi. Drogę, zarówno do Muxii jak i Fisterry zaczynamy w Santiago de Compostela. Przez 2 dni pielgrzymka biegnie wspólnym szlakiem Camino de Finisterra. Dopiero 3go dnia trafiamy na rozwidlenie do Fisterry lub Muxii. Ja wybrałam opcję najpierw dojście do Muxii, by następnie dotrzeć do Fisterry. Trasa z połączeniem obydwu miasteczek liczy około 110 kilometrów, a na jej przejście potrzebujemy około 4 dni.

Ja wybrałam się w trasę po skończeniu Camino Primitivo, w sierpniu 2020 roku. W Santiago de Compostela rozstałam się też z moją 7-osobową grupą poznaną na Camino i zostałam tylko z jedną osobą.

Trasa z Santiago de Compostela do Muxii mierzy około 78 kilometrów i zajmuje około 3 dni drogi. W Muxii spędziłam 2 noce z uwagi na potrzebę odpoczynku po kilkunastu dniach wędrówki, jak i piękno miasteczka. Potem kolejnym etapem był 1 dzień marszu z Muxii do Fisterry. Do pokonania mamy wtedy około 27 kilometrów. Ostatnim „kończącym” etapem jest 3 kilometrowy spacer z centrum Fisterry do latarni morskiej. Ten punkt stanowi nieoficjalny, ale bardzo popularny koniec pielgrzymki Camino de Santiago.

Santiago de Compostela – Negreira

Dzień 1 Camino de Finisterra zaczynamy na placu pod katedrą w Santiago de Compostela. Do przejścia mamy około 20,5 kilometra i przewyższenia około 230 metrów. Droga biegnie przez lasy i małe galicyjskie miasteczka, jak na przykład A Ponte Maceira, która uważana jest za jedną z najładniejszych wiosek w Hiszpanii. Negreira to spore miasteczko. Znajduje się tam kilka schronisk, sklepów i restauracji. W schronisku San Jose znajduje się sporo osób, co jest dosyć dużym zaskoczeniem, zwłaszcza po przejściu Camino Primitivo, gdzie poza naszą 7-osobową grupą nie nocował praktycznie nikt.

Nocleg w Negreira: Albergue-Pensión San José

Negreira – Olveiroa

Kolejnego dnia ruszamy wcześnie rano z Negreira. Do pokonania mamy 32 kilometry i około 280 metrów przewyższeń. Mam wrażenie, że po dojściu do Santiago de Compostela kolejne dni są dużo spokojniejsze. Więcej jest czasu na przemyślenia. Z każdym pokonanym kilometrem myśli i uczucia układają się.

Nocleg w Olveiroa: Albergue Hórreo

Olveiroa – Muxía

Z Olveiroa ruszamy główną trasą Camino de Fisterra. Rozwidlenie do Muxii znajduje się około 5 kilometrów za miasteczkiem Olveiroa. Cała trasa z Olveiroa ma około 26 kilometrów. Jeśli wybierzemy drogę do Fisterry czeka nas około 29 kilometrów wędrówki.

Kilka kilometrów przed Muxíą zaczyna się upragniony widok na Ocean Atlantycki. Zauważamy zarówno piękne piaszczyste plaże, jak i niebezpieczne skały. Wybrzeże Costa da Morte wzięło swoją nazwę właśnie od sporej ilości wraków statków, które rozbijały się o okoliczne skały.

Muxía

W Muxii zostajemy na 2 noclegi. Po dotarciu do schroniska pokazujemy swój Paszport Pielgrzyma (Credencial) i otrzymujemy la Muxiana, czyli certyfikat przejścia Camino de Muxía. Miasteczko urzeka swoim urokiem i spokojem. Na końcu Muxii znajduje się wzgórze, z którego możemy podziwiać widok na całe miasteczko. Do tego kawałeczek dalej, nad samym oceanem znajduje się latarnia morska, mały kościółek i oficjalny kilometr 0 Camino de Muxía. To tu oglądamy piękny zachód słońca.

Kolejny dzień wykorzystujemy na regenerację sił, kąpiel w oceanie i opalanie 🙂

Nocleg Muxía: Albergue Bela Muxía

Więcej noclegów na booking w Muxíi

Muxía – Fisterra

Ostatni odcinek z Muxii do Finisterry mierzy 26 kilometrów. Przez sporą część trasy idziemy z widokiem na plaże i Ocean Atlantycki. Spotykamy też pielgrzymów robiących trasę odwrotnie – z Fisterry do Muxii.

Fisterra

Fisterra to ostatnie miasto na trasie Camino de Fisterra. Po dotarciu do niego możemy otrzymać la Fisterranę, czyli kolejny certyfikat na pamiątkę ukończenia Camino. Tradycyjnym końcem Camino de Fisterra jest obejrzenie zachodu słońca przy latarni morskiej el Faro de Fisterra. Znajduje się ona 3 kilometry od centrum miasteczka. Na miejscu spotykają się wszyscy pielgrzymi by razem celebrować ukończenie Camino de Santiago.

Fisterra słynie z radosnej atmosfery, która tworzy się dzięki przychodzącym tu pielgrzymom. A sporo osób pracujących w barach i albergues to właśnie pielgrzymi, którzy pokochali to miejsce. Niestety w 2020 roku turystów nie było zbyt dużo i w miasteczku było dosyć cicho i spokojnie. Z powodu pandemii nie było tradycyjnych ognisk na plaży i zabawy do rana. Mam jednak nadzieję, że jak najszybciej ta tradycja wróci do łask 🙂

Noclegi w Finisterra na booking znajdziesz tu.

Z Fisterry kolejnego dnia wróciliśmy autobusem do Santiago de Compostela. Skąd już wybraliśmy się na Camino Portugues de la Costa. Jak widać duch Camino pozostał, nawet po dojściu do Końca Ziemi 😉

Podsumowując, jeśli mamy czas i nie chcemy kończyć przygody Camino de Santiago warto wybrać się w kolejne kilka dni marszu do Fisterry lub Muxii, lub obydwu. A zwłaszcza by zobaczyć zachód słońca nad Atlantykiem i wykąpać się w lodowatej wodzie, która zmyje z nas trudy i znoje wędrówki.

Więcej informacji o Camino de Santiago, w tym jak wybrać szlak, jak się przygotować i co zabrać w poście o Camino de Santiago tutaj.

Jeśli ten post uważasz za przydatny i masz ochotę wesprzeć moje działania, możesz postawić mi kawę klikając w link poniżej. Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Cześć! Mam na imię Zuza. Uwielbiam podróżować, chodzić po górach i ćwiczyć jogę. Moim ulubionym kierunkiem jest Hiszpania, przeszłam tam kilka dróg Camino de Santiago. Stworzyłam ten blog aby dzielić się swoimi doświadczeniami z podróży.