Penalara
Europa,  Góry,  Hiszpania,  Madryt,  Podróże,  Sierra de Guadarrama

Peñalara – najwyższy szczyt w okolicach Madrytu – Sierra de Guadarrama

Peñalara to najwyższy szczyt w okolicach Madrytu. Znajduje się on w paśmie górskim Sierra de Guadarrama i mierzy 2428m npm. W Hiszpanii jest mnóstwo pasm górskich i szczytów łatwo dostępnych dla turystów. Pasmo Guadarrama znajduje się tylko 1,5h drogi autobusem lub 1h samochodem z Madrytu. Ja wybrałam się na szlak drogą z przystanku Puerto de Cotos, przechodząc przez szczyt aż do jeziora laguna de los Pájaros, a następnie drogą przy jeziorach laguna de Claveles i Peñalara. Cała trasa ma około 13 kilometrów, a suma wzniesień to około 675m.

Ja na trekking wybrałam się z koleżanką z Brazylii, którą poznałam w hostelu podczas mojej pierwszej podróży do Madrytu. Na miejscu czekają nas piękne widoki na wzniesienia Sierra de Guadarrama, przejście granią oraz możliwy odpoczynek nad jeziorkami.

Początek szlaku – Puerto de Cotos – dojazd z Madrytu

Szlak na szczyt Peñalara zaczyna się na przystanku i parkingu Puerta de Cotos (1830m npm). Z Madrytu możemy tam dojechać autobusem międzymiastowym numer 691 ze stacji autobusowej Moncloa. Autobus odjeżdża z terminalu Isla 2. Na stację dojedziemy linią metra 3 lub 6. Rozkład linii 691 znajdziemy na stronie grupy Avanza pod tym linkiem. Ja wybrałam się w góry w lipcu, wtedy obowiązuje rozkład letni i pierwszy autobus odjeżdża ze stacji o godzinie 8:00.

Bilet w jedną stronę z Madrytu do Puerto de Cotos kosztuje 5,10 euro, a podróż trwa około 1,5h. Na miejsce dojeżdżamy o godzinie 9:30. Tuż przy wejściu na szlak znajduje się bezpłatna toaleta i restauracja.

Puerto de Cotos – Peñalara

Szlak zaczyna się szeroką, łagodnie nachyloną szutrową drogą przez kawałek lasu. Do szczytu mamy do pokonania 5,5 kilometrów i około 600m w górę. Po kilkuset metrach wychodzimy z lasu i mijamy rozwidlenie na szlak wokół tutejszych jezior. To dobra opcja jeśli wejście na sam szczyt wydaje nam się zbyt dużym wysiłkiem. Stopniowo nabieramy wysokości i zaczynają się widoki na okoliczne szczyty. Po drodze mijamy dwa szczyty: Hermana Menor i Hermana Mayor. Cały odcinek na szczyt zajmuje około 1,5-2h i nie przysparza większych trudności. Gdy wychodzimy na grań zaczyna wiać bardzo silny wiatr, który pomimo środku lata i palącego słońca skutecznie ochładza powietrze. Dobrze jest zabrać ze sobą bluzę z długim rękawem, gdyż na szczycie robi się zimno.

Na szczyt Peñalara dochodzimy około godziny 11:30. Na szczęście tuż po szczytem znajduje się półka skalna, gdzie można schronić się przed wiatrem, podziwiać widoczki i zrobić przerwę na śniadanie 🙂

Peñalara – Laguna de los Pájaros

Ze szczytu mamy dwie możliwości wędrówki: powrót tą samą trasą do Puerto de Cotos lub wędrówka skalistą granią do Laguna de los Pájaros. Wersja pierwsza jest dosyć prosta i polecana dla osób mniej doświadczonych w górach. Droga granią do jeziora wiedzie przez skalistą grań i szczyt Risco de los Claveles (2366m npm) i nie jest już tak prosta. Są momenty gdzie trzeba pomóc sobie rękoma, a po obu stronach przepaść. Szlak nie jest dobrze oznaczony i trzeba wypatrywać kierunku trasy i dobrze wychodzonych kamieni. Aby dojść do jeziora potrzebujemy przejść 1,7 km i około 240m w dół.

Przy lagunie czeka nas piękny widok na szczyt Risco de los Claveles i zielona trawa idealna na odpoczynek. Miejsce jest bardzo spokojne i nawet w weekend znajduje się tam tylko kilka osób. Niestety w jeziorze nie można się kąpać.

Laguna de los Pájaros – Puerto de Cotos

Droga z laguny do parkingu jest już bardzo łagodna. Są momenty całkowicie płaskie, jak i kilka zejść po 100-150 metrów wysokości. Po drodze mijamy kilka ślicznych jeziorek i punktów widokowych. Trawa jest ślicznie zielona, zachęcająca do wypoczynku. Góra chroni nas przed zimnym i silnym wiatrem i możemy wygrzewać się w słońcu. Podczas wędrówki, poza punktem przy parkingu, nie było żadnych źródeł wody. Dopiero pod koniec wędrówki napotykamy mały potok z zimną, soczystą wodą. Idealne miejsce na kolejny postój.

Po odpoczynku ruszamy ostatni kawałek przez pięknie pachnący iglasty las, który chroni nas przed popołudniowym słońcem. Tak się zanurzyłyśmy w naturze, że na parking docieramy idealnie na przedostatni autobus, który odjeżdżał o godzinie 17:20. Według rozkładu letniego autobusy odjeżdżają o 15:20, 16:20, 17:20 i 18:20.

Teraz czeka nas powrót do Madrytu. Po drodze przejeżdżamy przez małe wioski i autobus całkowicie się wypełnia. Niestety na ostatnich przystankach przed Madrytem nie jest już w stanie zabrać nowych pasażerów. Do Madrytu na stację Moncloa docieramy około godziny 19:30.

Podsumowując, droga na najwyższy szczyt pasma Guadarrama to idealny pomysł na jednodniową wycieczkę z Madrytu. Szlak jest łatwo dostępny, nawet w środku lata (zimą pasmo pokrywa gruba warstwa śniegu). Bardzo polecam, jeśli będziecie w Madrycie i zechcecie połączyć się z tutejszą naturą 🙂

Cześć! Mam na imię Zuza. Uwielbiam podróżować, chodzić po górach i ćwiczyć jogę. Moim ulubionym kierunkiem jest Hiszpania, przeszłam tam kilka dróg Camino de Santiago. Stworzyłam ten blog aby dzielić się swoimi doświadczeniami z podróży.