La Pedriza
Góry,  Hiszpania,  Madryt,  Podróże,  Sierra de Guadarrama

La Pedriza – Manzanares el Real, jednodniowa wycieczka z Madrytu

La Pedriza to jedno z ciekawszych pasm górskich w Hiszpanii. Przyciąga przez swoje niezwykle wyrzeźbione przez naturę kształty skał. Niektóre przypominają ludzi, inne zwierzęta, a część daje wrażenie jakby przy najlżejszym podmuchu wiatru miała się rozpaść.

La Pedriza należy do Parku Narodowego Sierra de Guadarrama, który znajduje się niedaleko Madrytu. Najbliższym miasteczkiem jest Manzanares el Real. To tu dojeżdża autobus z Madrytu i tu zaczynają się liczne szlaki.

Do La Pedriza wybrałam się ze znajomymi w połowie kwietnia. O tej porze roku w najwyższych partiach nadal było trochę śniegu. Wybraliśmy 18 kilometrową trasę z Manzanares el Real, aby zobaczyć widowiskowo wyrzeźbione przez naturę skały: El Elefantito (skała przypominająca słonia), El Acebo (gdzie znajduje się skała przypominająca grzyba), La Cara y Cuatro Damas (twarz i 4 damy) i ułożone już przez człowieka Piramidy.

Dojazd

Do Manzanares el Real możemy dojechać komunikacją publiczną z Madrytu. Najłatwiej jest dojechać autobusem 724, który odjeżdża z dworca Plaza de Castilla. Na dworzec łatwo dostaniemy się metrem z centrum miasta, wystarczy wysiąść na stacji Plaza Castilla i skierować się na wyjście stacji autobusowej. Autobus 724 odjeżdża z bramki 26.

Podróż do Manzanares el Real zajmuje około 45 minut i aktualnie bilet normalny kosztuje 4,2 EUR. Do kupienia biletu u kierowcy potrzebujemy mieć ze sobą gotówkę w małych banknotach.

La Pedriza – szlak

Wyjście na szlak zaczyna się na ulicy Calle de las Peñas, na skraju miasteczka, około 1,5 kilometra od przystanku autobusowego w centrum. Na początku szlaku mamy do wyboru kilka opcji, ruszamy w górę szlakiem PR-M1. Trasa jest dobrze widoczna, po około 1 kilometrze docieramy do punktu widokowego na Manzanares el Real. Na skałach grzeją się kozice górskie. W tym punkcie możemy odbić na około 200 metrów w lewo, aby zwiedzić jaskinię Cueva del Ave Maria.

Słonik (El Elefantito)

Ruszamy w górę. Przy kolejnej jaskini Cueva del Chaman znowu odbijamy w lewo w stronę El Elefantito. Tu szlak nie jest dobrze oznaczony, zwłaszcza łatwo się zgubić przy przekraczaniu sporego strumienia. Dobrze jest mieć mapę w pogotowiu (ja polecam aplikację maps.me). Na szczęście szybko wracamy na właściwą trasę i po około 15-20 minutach od jaskini docieramy do punktu widokowego na El Elefantito. Skały na prawdę przypominają małego słonika!

El Acebo

Po krótkiej przerwie na zdjęcia ruszamy z powrotem na główny szlak. Od tego momentu jest kilka podejść skałami, gdzie dobrze jest wspomóc się rękoma. W połowie kwietnia na trasie jest jeszcze śnieg, który momentami zamienia się w strumień wody płynący szlakiem. Co jakiś czas trafiamy na punkt widokowy, skąd możemy podziwiać Manzanares El Real z coraz większej wysokości. Przy szlaku znajduje się kolejna ciekawa skała w kształcie grzyba.Po około 2,5 godzinach marszu i pokonaniu około 590 metrów w pionie trafiamy na najwyższy punkt na dzisiejszej trasie El Acebo. W tych okolicach znajduje się on na wysokości 1578m npm.

La Cara, Cuatro Damas i Piramidy

Ruszamy dalej trasą w prawo, schodząc ze szlaku PR-M1. Po chwili znajdujemy kolejny ciekawy zakątek, gdzie znajdują się skały w kształcie twarzy (La Cara) i 4 dam (Cuatro Damas). Ruszamy dalej drogą w dół. Po prawej stronie mamy piękny widok na piękne, ostre szczyty gór La Pedriza oraz ośnieżone jeszcze szczyty wyższej części Sierra de Guadarrama. W oddali widzimy kilka piramid ułożonych z kamieni. Znajdują się one na wypłaszczeniu, na wysokości 1420m npm.

Zejście do Manzanares el Real

Po przejściu obok piramid ruszamy szlakiem GR-10 w dół. Mijamy obszar nazwany El Jaralón, aż dotrzemy do „końca ścieżki” – ogrodzenia. Aby znaleźć się na trasie należy przejść na drugą stronę i kontynuować dalej trasę już szeroką szutrową drogą. My wybraliśmy opcję tą drogą, aż do zbiornika wodnego Embalse de Saltillana i asfaltowej trasy łączącej Madryt z Manzanares El Real. Ostatni etap łączy się z odcinkiem Camino de Santiago z Madrytu. Trasa jest już płaska, ale z zależności od pory roku mogą być do pokonania podmokłe tereny i strumienie.

Posumowanie wyjścia w La Pedriza

La Pedriza to piękne miejsce z niecodziennymi widokami i skałami. Podczas wędrówki na praktycznie każdym kroku mamy do czynienia z niezwykłymi formacjami skalnymi. Całkowita trasa zajęła nam około 18 kilometrów i 7 godzin. Do Madrytu wróciliśmy autobusem, który odjeżdżał o godzinie 17. Wypad do La Pedriza to świetny pomysł na jednodniową wycieczkę z Madrytu.

Więcej o trekkingach i szlakach w okolicach Madrytu, w tym wejście na najwyższy szczyt Sierra de Guadarrama – Peñalara pod tym linkiem.

Jeśli ten post uważasz za przydatny i masz ochotę wesprzeć moje działania, możesz postawić mi kawę klikając w link poniżej. Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Cześć! Mam na imię Zuza. Uwielbiam podróżować, chodzić po górach i ćwiczyć jogę. Moim ulubionym kierunkiem jest Hiszpania, przeszłam tam kilka dróg Camino de Santiago. Stworzyłam ten blog aby dzielić się swoimi doświadczeniami z podróży.